| Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
| Kirjoittaja |
Viesti |
katjap

|
Lähetetty: To 28.12.2006 12:02 Viestin aihe: Galluppia pukkaa: Omavaraista elämää? |
|
|
Elikä, itseäni kiinnostaa omavaraisuus hyvinkin paljon, ja tarkoituksena/haaveena olisi saada tämä talous mahdollisimman omavaraiseksi. Mitenkäs te muut, miten omavaraisia olette/haluaisitte olla ja miten sitten olette toteuttaneet tätä omavaraisuutta?
Itse haluaisin jonain päivänä tehdä omasta viljasta leipää(ts. kotitarvemyllyn osto olisi edessä), että olisi pari kanaa munimassa, tällä hetkellähän elukkapuolelta löytyy vaan nuo vuohet, joista sen maidon sitten saa. Ihana olisi myös sellainen, että voisi täällä kylällä suorittaa vaihtoja, esim. niin että meiltä saisi kyläläiset juustoa ja me saataisiin sitten esim. lihaa tms. vastineeksi. Ja löytyy täältä yksi lampurikin, jolle olen ajatellut ehdottaa jonkinlaista vaihtokauppaa villaa vastaan.
Ja tietenkin se, että voisi esim. ainakin sipulit ja juurekset kasvattaa itse sekä itselleen että elukoille, tällä hetkellä vaan perunaa ja pienet määrät porkkanaa ja sipuleita jotka loppuvat usein jo alkutalvesta. Siis perunaa lukuunottamatta, jota riittää koko talveksi.
Olisi myös aivan mahtavaa toteuttaa käytännössä vanhoja työtapoja, esim. käyttää hevosella vedettävää haravakonetta heinäntekoaikaan jne. siinäpä niitä minun unelmia, kertokaahan muut omianne!
Muoks: Niin ja heinät meillä tehdään perinteisesti seipäille Ja marjapuskiakin löytyy, mansikkamaa tulossa ensi kesänä mahdollisesti ja myöhemmin syksyllä sitten kirsikkapuita. Olen myös jonkin verran tutkiskellut luomuelämää vaihtoehtona, haaveena siltä osin olisi kaikki mahdollisimman luomuksi ja ekoksi (eli kierrätys ja mahdollisimman vähän saasteita ja muitakin myrkkyjä, sitä olen aloitellut siten että olen vaihtanut esim. pesuaineet ekologisempiin vaihtoehtoihin) , lääkekasvit pikkuvaivoihin luonnosta (siltä osin kaipailisin kirja yms. vinkkejä, jos joku tietää kotikonsteja ihan mihin tahansa vaivaan ) jne... _________________ -Visio ja missio: Vuohelle se kunnia, mikä vuohelle kuuluu!-
Viimeinen muokkaaja, katjap pvm Pe 29.12.2006 10:55, muokattu 1 kertaa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
mm Vieras
|
Lähetetty: To 28.12.2006 13:37 Viestin aihe: |
|
|
Taloutta ei meillä saada millään omavaraiseksi..tuli toi sähköjen veto ja porakaivon teko niin kalliiksi, että töissä on käytävä eläkkeelle asti
..mutta...
se syömäpuoli, kesäaikaan meille ei osteta mitään vihanneksia, marjapuskia oon istuttanut niin, että toisillekin kohta riittää, kaikkee syötävää kasvattelen ja sitten olis tarkoitus käyttää ylijäämäkukkoja ja kanoja sekä ankkoja, kalkkunoita ja hanhia ihan itse, samoin pässykät ja ylijäämäpukit päätyy savusaunaan. Kaalikasveja kasvattelen elikoille ja itelle, samoin porkkanoita ja perunoita. Sipulia oon laittanut niin, että lapsille ja anopillekin riittää. Viljan ja heinät joudun ostamaan muualta. Kotitarvemylly (iso ja kunnostusta vaille) löytyy, pienempää pöytämyllyä tekis mieli..ja heinäntoimittaja on myös speltinviljelija, joten jyväjemmakin olis tiedossa. Ruisleipää oon joskus tehnyt, mutta enää ei aika tahdo riittää, tän töissäkäynnin ja rehustusprojektin keskellä( meillä ei käytetä linnuille teollisia rehuja kuin hätätilassa)
Toivottavasti meiltä joskus liikenee luomuomenaa myyntiin asti (lannantuotanto on aikas hyvällä mallilla). Munat ja maidot käytän ite tai kierrätän takasin rehuksi. Haaveena olis, että jäisin päätoimiseksi puutarhuriksi samaan aikaan, kun ukkeli pääsee eläkkeelle....ei mulla siihen mitään koulutusta oo, kunhan oon asiaa harrastanut kolkyt vuotta...saas nähdä selviänkö hengissä siihen asti
Pikkuiset possukatkin alkaa taas kaaoksen jälkeen kiinnostaan..mutta VAIN kaksi kerrallaan..noista koneista.. meillä on tähänasti tehty kaikki käsin(puutarhajyrsin, viikate, raivaussaha) tai naapurin avustuksella traktorityöt, mutta tää saatetaan joutua harkihteen uudelleen, jos isännän käsi ei tuu ihan kuntoon..
Mää oon sanonut, että meidän tila on kuin musta aukko, sinne uppoo kaikki ja mitään ei tuu ulos
Wilhelmiinan tekstiä lukiessa huomasin, etten muistanut kirjottaa:vanha pirtti lämpiää puilla, siis se, jossa nukutaan siellä ei oo vielä varsinaisia sähköjä...roikalla ollaan valoille vedetty pihakeskuksesta..mukavuudet on järjestetty parakkiin( pyykkäys ja saunominen) ja siellä on sähkö ja juokseva vesi..puut on omasta pihasta, mutta niin, että naapuri ne kaataa ja tuo sitten kuivia halkoja vastineeksi, ja jos ei omat riitä, ostetaan rahalla lisää. Ei tultais toimeen ilman naapuria...ihana mies, kun jaksaa jeesata
Viimeinen muokkaaja, mm pvm To 28.12.2006 15:45, muokattu 1 kertaa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
maalainen
|
Lähetetty: To 28.12.2006 14:26 Viestin aihe: |
|
|
Omavaraisuus vaihtelee. Perunasta ollaan oltu melko omavaraisia usean vuoden ajan. Saa nähdä riittääkö ihan koko vuodella tänä talvena. Lihaomavaraisuus tapahtuu siten, että isä ostaa joka syksy puolikkaan hirven. Lisäksi pienriistaa ja kalaa on paljon, kun isä, veli (ja minä) metsästämme ja kalastamme. Kolmena vuotena on kasvatettu kalkkunoita, yksi lammas ja yhtenä vuotena ankkoja. Kasvimaasta tulee jatketta.
Haaveena mulla on olla hyvin omavarainen. No tuo juuresomavaraisuuden olen jo hylännyt. Kasvimaa menee oikeastaan joka vuosi perseelleen. Laiskana en kitke tarpeeksi. Tarttis olla paljon suurempikin. Lisäksi kun on tullut muut hommat niin mielenkiintoa ei enää suuremmin ole.
Sittenkun on minulla on oma tupa, navetta, pellot ja metät niin tarkoitus olisi kasvattaa oma liha, maito ja kananmunat. Pelloilla leipäviljaa ja ehkä se kasvimaakin. Potut ainakin. Elukoina lampaat, vuohet, kanat. Mahdollisesti lehmiä, ankkoja, hanhia, sikoja. Omavaraisuustavoitetta karsin ainakin sitten jos hankkiudun "oikean" lypsykarjatilan isännäksi eli hankin toimeentulon maataloudesta. Silloin ei ehdi ja jaksa näprätä kaikkea. Tarkoitus ei ole 100% omavaraisuuteen, mutta sellaiseen peruselintarvikeomavaraisuuteen. Joustaa tarvittaessa. Esimerkiksi lampaiden villat voisin hyvin myydä muualle, taidot ja kiinnostus ei riitä vaatteiden tekoon. Maidosta voisi tehdä juustoja, jugurtteja, viilejä ym. Mutta yhtälailla voisi ostaa kaupasta silloin kun ei huvita itse tehdä.
Nuo vanhat menetelmät kiinnostavat minuakin, mutta käyttäisin tässäkin jonkinlaista yhdistelmää. Heinät voisin hyvin niittää traktorilla tai tilata urakoitsijan tekemään AIV:n. Toisaalta osan voisi niittää viikatteella ja pistää seipäälle. Viljan voisi niittää ja puida jyskyllä. Mutta jos on isompi ala niin urakoitsija vain puimaan leikkuupuimurilla.
Muoks: Tosiaan, onhan meillä nuita marjapuskia. Viinimarjoista tehdään mehua. Isovanhemmat kuskaavat myös viinimarjoja meille. Metsästä poimitaan jonkin verran. Riippuu miten on saatavilla. Marjatilalla käydään itsepoimimassa vuoden mansikkatarpeet. Takapihan vattupensaasta saadaan vaihteleva määrä vattuja ja tutun marjatilalta syksyllä ollaan monesti saatu ilmaseksi poimia vattuja, kun muuten mätänesivät pensaaseen.
Tässäpä näitä minun mietteitä.
Viimeinen muokkaaja, maalainen pvm To 28.12.2006 15:41, muokattu 1 kertaa |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
wilhelmina
|
Lähetetty: To 28.12.2006 15:29 Viestin aihe: |
|
|
Meillä on jonkin sortin omavaraistaloutta. Monena vuonna oon kasvattanut vihennekset itse, enkä ole ostanut juuri mitään. Tänä vuonna kuivuuden takia on oikeastaan vaan perunaa riittävästi. Marjat poimin metsästä ja puutarhasta. En osta oikeastaan ollenkaan ulkomaisia hedelmiä. keittelen sitten mehuja ja hilloja ja talven syötän lapsile kiisseleitä marjoista.
Eläimiä meillä on vuohia, lampaita, kanoja ja hanhia. Kalaa saan ystävältäni, joka on ammattikalastaja. Itsekin tulee joskus kalastettua, mutta esim. kanojen särjet ja lahnat saan kalastajan verkoista. Eläinten heinät tehdään itse, mutta vilja ostetaan. Voi olla, että jossain vaiheessa viljellään ohraa ja ruista, mutta meillä ei ole omaa kuivaajaa eikä puimuria eli puinti ja kuivaus pitäisi ostaa. Olen myös haavellut, että ostaisin esim. ruista ja jauhaisin itse. Vastajauhettu jauho on ihan toista kuin kaupan pussista. Leivon leipää itse. Kesällä on vähemmän, mutta talvella paljon.
Mua kiinnostaa kyllä vanhat työtavat, mutta meillä on hommat ihan tarpeeksi antiikkisia, kun niitetään lieriöniittokoneella, pöyhitään ja paalataan pienpaaleihin. Viime kesänä kävin jonkin peltotilkun nostamassa seipäille, mutta se on NIIN rankaa kaikkinensa, että ellen saa koko sukua apuun, niin tyydyn näihin meidän esihistoriallisiin koneisiin. Meillä on ihan tarpeeksi kiirus heinäaikaan. Mutta onhan seiväsheinä parempi laatuista kuin paaliheinä, jos säät eivät osu ihan nappiin. Osaan niittä viikatteella, mutta se on turhan aikaa vievää ja kun on useampi hehtaari niitettävänä on niittokone todella ihana apu.
Taloa lämmitetään puilla, joten siihenkin uppoaa muutama hetki, enne kun polttopuut on kasassa. Ja muutama hikipisara.
On meillä ikivanha riihi kiukaineen, jos oikein innostuis ja alkais riihiruista kuivaamaan. Ja ikivanha puimakones, sellanen johon syötetään leikattu vilja. Mutta toistaiseksi on ollut niin kiirus kesäaikaan, että ei ole ehditty niitä kokeilemaan.
Monet vanhat konstit ovat kiinnostavia . Olen karstaillut villoja ja rukki odottaa käyttäjää. Olen saanut säädettyä rukin, mutta kehrätä en ole vielä kokeillut. _________________ Tässä tuloo kaksi komiaa - paitsi sä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Sussu

|
Lähetetty: To 28.12.2006 17:01 Viestin aihe: |
|
|
Mullakin on haaveena omavaraistalous, siis ei tietenkään täydellinen, mut mahdollisimman pitkälleviety.
Meillä on maata itsellä sen verran, että paljon olisi mahdollista kasvattaa itse, omista eläimistä saadaan lihaa, maitoa ja munia, sekä tietty lantaa pellolle.
Omaa metsää pitäisi olla sen verran, että talo pysyy lämpimänä ja tarvitttavat rakennus ym -puut olis omasta takaa, nyt ostetaan puut appivanhempien metsästä.
Sähköstä ja öljystä ollaan nyt aika riippuvaisia, mutta kyllä niitäkin ilman pärjäis jos olis pakko, kunhan nyt vois vähentää niiden kulutusta minimiin..
Oma kaivokin on, mutta siinä on huono vesi, eli parempi kaivo pitäs saada.
Parasta olis jos vois tosiaan vaihtaa tuotteita ja palveluja, yhteisöelämiseen en kuitenkaan sopeutuisi, senverran erakko olen. Mutta sellanen vanhanajan kyläyhteisö kun olis missä olis joka alan taitajia . |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Mimmi

|
Lähetetty: To 28.12.2006 18:41 Viestin aihe: |
|
|
No jonkunasteista on haaveena, mutta ei ressisks asti. (Eli jos loppuu, ostetaan kaupasta.) Lähinnä tällä hetkellä toimii kananmunat, puutarhamarjat sekä porkkanat yms. Sekä mökki että sauna lämpiää puilla, niin puut saadaan isän metsistä.
Lisätä tahtoisin tuota vihannes- juurespuolta sekä omenoita. Tahtoo vaan tällä korkeudella tuo omenasato olla surkean ja säälittävän rajamailla. _________________ - Ei ole pakko jos ei huvita. - |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
mm Vieras
|
Lähetetty: Pe 29.12.2006 08:35 Viestin aihe: |
|
|
Ootkos Mimmi tutkinut kaikki lajikkeet omenoista. Joitain löytyy, jotka menestyy melkein koko maassa. Tästä linkistä ( ainakin) löytyy paljon lajikkeita ja niiden menestymisvyöhykkeet: http://www.omenapuu.com/omenat.htm
En nyt muista mille kasvuvyöhykkeelle Muhos sattuu mutta esim Mustialan iso venäläisen sanotaan ainakin tehneen hedelmiä Rovaniemellä asti ja Raatteen tie- niminen paikallinen kanelilajike saattais myös menestyä (löytynyt po tien varrelta). Omena voi menestyä paria kasvuvyöhykettä vaativimmassakin paikassa, jos paikan pienilmasto on hyvä esim tuulensuojainen luonaisrinne, hyvä kasvualusta jne. Mulla kasvaa ihan hyvin kakkosvyöhykkeen lajikkeita nelosvyöhykkeellä, kun on suojainen piha ( ei kuitenkaan täällä maalla, vaan Vaajakosken talolla, lasten pihassa)
ai että oonko kenties kiinnostunut omenananviljelystä, vaikken itse voi niitä syödä |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
wilhelmina
|
Lähetetty: Pe 29.12.2006 18:46 Viestin aihe: |
|
|
Mä haaveilen omenatarhasta. Mä saan omenat enimmäkseen sukulaisilta mantereelta. Meillä kasvaa kaksi omenapuuta, mutta sato on huono. Mä en tiedä mikä kasvuvyöhyke meillä on, mutta meri jäähdyttää tosi paljon. Kevättyöt aloitetaan Kuusamolaisten kanssa samaan aikaan, vaikka asutaan siis Vaasan edustalla.
Ootko Muori huomannu Blomqvistin taimitarhaa Leplaxissa? Siellä on tajuttoman paljon eri omenalajikkeita ja ihan sellasia tosi harvinaisiakin. Mä oon katsellut joitakin sopivia, jotka menestyy ja on kestäviä. _________________ Tässä tuloo kaksi komiaa - paitsi sä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
caddy Moderaattori

|
Lähetetty: Pe 29.12.2006 19:17 Viestin aihe: |
|
|
Omavaraisuus olis kyllä ihailtavaa, mutta kyllä se aika mahdotonta nykyään on... Mutta niin paljon kun pystyy, niin yrittää; eli perunoita, marjoja, omenoita, hiukan lihaakin, maitoa, omat kanat ja munat ja niin edelleen. Onhan se oma ruoka aina (oikeasti!) paremman makuistakin, ja lisäaineetonta- eli tämmöinen terveyspointtikin asiassa on. _________________ vuohia, lampaita, kaviokkaita, kanoja, viiriäisiä, kissoja, koiria ja akvaariokin vielä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
mm Vieras
|
Lähetetty: Ti 02.01.2007 08:50 Viestin aihe: |
|
|
| Meillä on työpaikalla puutarhakerho ja ollaan Wilhelmiina joskus tilattu porukalla Blomqvistilta kamaa.. muistaakseni mun tyrnit on sieltä. |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
bertsa

|
Lähetetty: Ti 02.01.2007 10:51 Viestin aihe: |
|
|
Mä oon kateellinen maunumuorille puutarhakerho! Täällä ei ketään muuta kiinnosta kasvit kuin meikäläistä... Monissa kaupungeissakin on puutarhayhdistyksiä, täällä on joku omakotiyhdistys joka ajaa vastaavaa, sisältää outoja ja ikiloppuja tyyppejä (tai sitten mä olen niin kummajainen etten sovi joukkoon)
Muuten, mulla on Blomqvistin tekemä omppukirja. Sieltä bongasin sellaisen kuin Kultainen Kitanka, joka oli ihan pakko viime kesänä hankkia joukon jatkoksi, nyt onkin sitten 9 puuta
Mitä lajikkeita sun tyrnit on? Piikittömiä? _________________ KUMPI KOLMESTA? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
katjap

|
Lähetetty: Ma 13.10.2008 08:23 Viestin aihe: |
|
|
Päätinpäs nostaa tätä aihetta hieman taas puheeksi Itselläni kytö omavaraisuuteen sen kun kasvaa, eikä vähiten maailmantalouden tilasta johtuen. Mietin tuossa, että onko kukaan tehnyt mustaviinimarjan lehdistä mehua (tai käykö siihen muut kuin mustaviinimarjan lehdet) ja sitten pakastanut sitä? Sillä tapaa saisi mehut myös alkukesäksi kun ei vielä itse marjoja ole. Ja sitten tuo vuohenmaitosaippua-asia, ajattelin kokeilla josko onnistuisi. Saisi sitten saippuatkin omasta takaa  _________________ -Visio ja missio: Vuohelle se kunnia, mikä vuohelle kuuluu!- |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Nelli

|
Lähetetty: Ma 13.10.2008 09:37 Viestin aihe: |
|
|
Mukava että, edes jossain on saman henkistä porukkaa!
Yleensä kun puhun näistä asioista mua katotaan tutussakin porukassa vähän säälivästi Ja kysyvät onko mulla yksinäistä maalla kun on naapuritkin niin kaukana
Eihän se tarkoita että jos naapurit asuu 2 km päässä on viikkoja ilman ihmiskontakteja
Niin tuosta omavarasuudesta meillä on kanoja eli saadaan munia luukuun ottamatta sulkasatokautta. Tänä kesänä meillä oli kaksi possua ja lampaita mulla on ja kasvihuone. Sieltä saahaan kesällä tomaatit ja tuorekurkut, paprikat, Chilit, Avomaankurkku, josta tehdään suolakurkkuja. sitte on jonkun verran yrttejä ja pienikasvimaa. Meillä on vaan savimaa joten kasvimaan laajentaminen on työlästä ja multakin maksaa kun tarvii paljon Mutta pikku hiljaa
Mehiläisiä haluan hommata ensi kesänä. saa nähä onnistunko siinä kasvattamisessa vaan juokssenko pesältä kiljuen karkuun
Ja ne vuohet tulis sitte kun sopivat löytyy. Oon o muutamia katellu et josko ois sopivat
JA viimmeistään kun oon seuraavasta asiasta puhunut niin jolaki on menny kahvi väärään kurkkuun. Niin haluaisin lapinlehmän ehkä kaksi  _________________ mää vai? |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
Tuula
|
Lähetetty: Ma 13.10.2008 10:37 Viestin aihe: |
|
|
Mukava kun on saman henkistä porukkaa täällä, kun tuttavapiirissä on vähän kortilla .
Pienimuotoista on koko touhu mulla vielä. On pari kuttua, joista toinen lypsyssä. Pukkikili tuli juuri, jos saisi kilistelyt kevääksi ja enemmän maitoa, juustoksi ja viiliksi asti. Nyt riittää maito juomaksi itselleni.
Kolme kanaa kukkoineen, nyt on kova sulkasato ja muninnassa pientä taukoa,mutta eiköhän se kohta petraa.
Mehiläisiä on kaksi pesää, vuoden makeat saa kyllä ja ovat ihan hauskoja pikkuveijareita. Vink, vink!
Ja ne lehmät , naapuriin muutti isk-mies Ilmari ja lehmävasikat on tilauksessa .
Affepässikin olisi tulossa pukille seuraksi,kuljetus vaan on tökkinyt. Että niitä villojakin siis... Joskus nuoruudessa olen kasvivärjäystä kokeillut.Ties vaikka innostuisin uudestaan.
Kaneja olen miettinyt lihan kasvatukseen. Ja kesäpossusta on jo heinäntoimittajan kanssa sovittu.
On tainnut meikäläiseltä kottikärryt karata Hevosten pito on jotenkin"sallitumpaa" kuin tämä muu haihattelu.
Peltoa olisi enemmänkin, on ollut vuokrattuna. Pitäisi laittaa heinälle, että saisi omat. Koneita ei ole, mutta eiköhän se urakoitsija rahaa vastaan hoida paalauksen. Välillä on heinän saanti ollut kiven alla ja aiheuttanut melkoistä päänsärkyä. Kuivalle ei ole säilytystiloja,mutta pallot pysyy pihalla.
Kasvipuoli on ollut vähän heikoissa kantimissa. Kesäkurpitsat tuottaa hyvin. Samoin marjapensaat. Hevoskatras on kasvanut ja tuntuu ettei aika oikein ole riittänyt kasvimaan huoltoon, kukkapenkitkin on jääneet vähemmälle huomiolle.
Täytyy parantaa sitä puolta.
Minua tosiaan on myös yhä enemmän alkanut tämä nykyinen maailmanmeno suututtaa ja kun on mahdollisuus,niin täytyy edes jotain pientä mielenrauhan vuoksi yrittää itsekin. Ja onhan se hauskaa myös . _________________ Vuohia, miksi ihmeessä?! |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
katjap

|
Lähetetty: Ma 13.10.2008 10:57 Viestin aihe: |
|
|
Ai niin! Unohdin ihan toki haaveeni siitä, että kynnöt ja niitot ja haravoinnit voisi joskus vielä hoitaa hevostyöpelillä Miestä olen yrittänyt houkutella harrastamaan hevosmetsurointia, ei ole vielä innostunut, miksiköhän
Ja lehmiä! Voi että, mulla ois haaveena sekä suomen karjaa että Highlandeja, vaan kun poika on allerginen (siis tosi allerginen, lääkärin mukaan ei ees kärsi vilkasta lehmiin päin) niin taitaa jäädä haaveeksi.
Pari possua olisi kanssa ihan mukava lisä, samoin kuin kanat ja ankat. Tai sitten jotkin riistalinnut, nekin voisi olla ihan fiksu valinta. Taitaa vaan meiltä tilat loppua kesken
Ja lampaitahan meillä onkin kolme, karstannut olen villaa jo huovutukseen, vaan en vielä siitä ole mitään saanut aikaiseksi. Tuossa kun on miehen kanssa puhuttu, niin on harmiteltu sitä kun ei saa vuorokauteen lisää tunteja. Jos vain olisi vara ja uskaltaisi, niin heittäytyisi täysipäiväiseksi koti-ihmiseksi, vaan kun ei vielä toistaiseksi ole vara eikä uskallustakaan... _________________ -Visio ja missio: Vuohelle se kunnia, mikä vuohelle kuuluu!- |
|
| Takaisin alkuun |
|
 |
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|